טיפול פסיכולוגי בחרדה

פרח ושקיעה
נכתב על ידי אדם קהתי, פסיכולוג
 

במאמר הבא אסביר על טיפול דינמי מעמיק בחרדה

 

טיפול פסיכולוגי דינמי בחרדה

טיפול פסיכולוגי בחרדה בגישה פסיכודינמית רואה את החרדה כסימפטום למורכבות שנמצאת באדם ושנבצר ממנו לעסוק בה. המורכבות שוכנת בנפש האדם אבל עדיין אין לה מילים, היא לא יכולה לבוא לידי ביטוי בשלב זה. לכן, היא מסמנת על קיומה ועל הצורך בטיפול בה על ידי סימני מצוקה כמו כאבי בטן, חוסר שקט, דאגה מתמדת ועוד. מצבים אלו משפיעים על כוחותיו של האדם, כאשר הם נמשכים לזמן רב עלולים להביא לעומס יתר ולתחושת אי ספיקה. תחושת האי ספיקה יכולה להתבטא בכל מיני צורות החל מניתוק תשומת הלב מהסביבה מאחר וחומר חדש לא יכול להיכנס פנימה ועד מצבים בהם האדם הופך מרוגז וכעוס מכל דבר קטן שנכנס לתודעתו דרך הסביבה.

 

דוגמא: אדם שפיתח הפרעת חרדה חברתית, הוא נמנע מלהיפגש עם הסביבה ומרבה להסתגר בביתו. בבירור ראשוני עולה כי הוא חושש שהסביבה תלעג לו כשידבר. אפשרי שהנחה זו היא מוטעית ואילו פחדיו מסיטואציות עבר בהן הרבו ללעוג לו. לצד זאת, יכול להיות שהוא אכן צודק ובמרבית הפעמים שפותח את הפה לדבר לועגים לו. במקרה כזה יכול להיות שאותו אדם מביא על עצמו באופן לא מודע דחייה של הסביבה. זאת אומרת שהוא מייצר אותה באופן אוטומטי מתוך יחסים מוכרים לו מהעבר שהתאפיינו בצד פוגע ובצד נפגע. כמו כן, יכול להיות שהוא מייצר סיטואציה זו מתוך רגשות אשמה לאחר שחש כי פגע שוב ושוב בדמות משמעותית בחייו וכעת מכפר על כך באופן לא מודע. אלו כמובן דוגמאות לסיטואציות אפשרויות מתוך מרחב בלתי מוגבל של אפשרויות. 

 

טיפול פסיכולוגי דינמי – לעומק החוויה

בטיפול פסיכולוגי פסיכודינמי ניתן לעבור דרך הרובד הסמוי של החרדה, לעבר סיפור חייו של האדם, לאתר את שורש הבעיה ולטפל בה. אופן זה מאפשר לאדם להבין מה הן מקורות החרדה שחווה ודרכם לעשות שינוי מהותי בחייו. גישה זו מצריכה זמן יחסית ממושך להשגת תוצאות ובשל כך היא לעיתים יכולה להיתפס כפחות אטרקטיבית מגישות המציעות שינוי בזמן קצרצר. אם נחשוב על זה, תחומים רבים בעולם הרפואה מציעים עבודת עומק למצבים בריאותיים מסוימים. לדוגמא פזיותרפיה לחיזוק שרירי הליבה. בעיני, נפש האדם מורכבת ביותר ומצבים נפשיים רבים מצריכים זמן לטיפול מעמיק.

 

למאמרים נוספים בנושא:

איש עצוב בחליפה

ממה נובעת חרדה?

במאמר זה אסביר מהי חרדה, איך ההיסטוריה של החרדה משפיעה על ההווה, למה חרדה היא חשובה לנו ומתי היא יוצאת מכלל שליטה ולא משרתת אותנו.

קרא עוד »
נערה

הפרעת חרדה

במאמר זה אסביר מה זה התקף חרדה, כיצד הוא יכול לבלבל ולהראות כהתקף לב, מה הם המצבים שמעוררים סיכון להתקף חרדה וממה הם נובעים.

קרא עוד »
איש חבול

התקף חרדה

במאמר זה אסביר מה היא הפרעת חרדה, במה היא מתאפיינת ואיך היא מתבטאת במשורים רגשיים, גופניים, מחשבתיים והתנהגותיים

קרא עוד »

הפרעת חרדה מוכללת

מה היא הפרעת מוכללת?, מה הם התסמינים?, איך הפרעת חרדה משפיעה על החיים ומה אפשר לעשות בשביל לשפר את המצב. במאמר הבא אתיחס לשאלות אלו ועוד..

קרא עוד »
דילוג לתוכן